Optimizacija za tražilice (SEO – Search engine optimization) je ključni dio optimizacije web stranice. Optimizacija je prilagođavanje web stranice radi boljeg pozicioniranja na tražilicama. U tehnološkom svijetu, u kojem živimo danas, veliki broj ljudi potrebne odgovore traži upisivanjem ključnih riječi u internet tražilicu. Tražilice su postale važan alat pomoću kojeg se dolazi do informacija.
Upisivanjem ključnih riječi tražilica izlistava najrelevantnije izvore informacija za vaš upit. Prvi rezultati tj. prve web stranice na tražilici dobivaju 92% prometa, dok na drugoj stranici rezultata promet opada za 95%. Prilagođavanje web stranice za cilj ima bolji poredak na tražilici, jer boljim poretkom se ostvaruje bolji profit.
Prije nego krenete s optimizacijom, potrebno je da razumijete da SEO nema veze s plaćenim oglasnima koje možete vidjeti na vrhu tražilica. SEO, spominjan u jednom od prethodnih postova, je prirodan način postizanja višeg poretka na tražilicama, za razliku od plaćenih oglasa kojim upravljaju zadani budžeti. Prirodni rezultati ili organski rezultati su oni rezultati koji se pojavljuju u vrhovima tražilica ovisno o kvaliteti same web stranice i takvi rezultati tj. izvori se smatraju najrelevantnijim i najvažnijim izvorima informacijama. SEO utječe samo na prirodne rezultate i svaka dobro pozicionirana web stranica ima odlično odrađenu optimizaciju stranice.
Optimizacija stranice se može obavljati na stranici (On Site) i van stranice (Off Site)
Iako su On Site i Off Site različite aktivnosti, one su neodvojive te uvjetuju jedna druga. Prvenstveno je potrebno uraditi On Site optimizaciju a zatim krenuti na Off Site optimizaciju. Kombinacijom On i Off Site optimizacije se dobivaju dugoročni i kvalitetni rezultati visokog pozicioniranja na tražilicama. On Site optimizacija je u potpunosti u vašoj kontroli, za razliku od Off Site optimizacije koju je teže kontrolirati i samo je malim dijelom u vašoj moći.
On site optimizacija
Sve aktivnosti koje radite na svojoj stranici u cilju pomjeranja pozicije na tražilicama jeste dio On Site optimizacije.
On Site optimizacija ima 4 glavna elementa:
- Ključne riječi
- Naslovi
- Struktura linka
- Optimizacija slika
Ključne riječi su najbitniji dio svakog sadržaja a Google insistira na tome da je sadržaj još uvijek najmoćnije ‘oružje’ koje vas može dovesti u vrh tražilica. Ključne riječi su putokazi koji posjetitelje dovode do vaše stranice, stoga je njihova ‘uloga’ u optimizaciji ključna. Bolje ključne riječi znače veći broj posjeta, samim tim i povećanje prometa. Prije početka konkretnog rada na ključnim riječima, potrebno je provesti istraživanje vaše stranice i srodnih stranica da biste dobili uvid u to koje ključne riječi dovode najviše posjetitelja. Nakon istraživanja potrebno je sastaviti listu ključnih riječi i selektirati one najrelevantnije za vašu stranicu.
Pri odabiru riječi trebate paziti da ne zatrpate svoju stranicu ključnim riječima. Pravilo ‘više je manje’ važi i u odabiru ključnih riječi. Zatrpavanje stranice ključnim riječima radi kojih se gubi smisao sadržaja nije preporučljivo, jer Google prepoznaje takve pokušaje manipulacije i vrlo nisko rangira stranice koje se služe takvim tehnikama. Pri odabiru ključnih riječi, poslužite se Keyword Plannerom koji vam može znatno olakšati posao. Jedan dio posla će vam planner obaviti tj. ponuditi vam riječi vezane za vašu uslugu ili proizvod i pokazati koliko se u prosjeku mjesečno pretražuju te riječi a vaše je da smislite dobitnu kombinaciju riječi za vašu stranicu. Pored toga, vodite računa o gustoći riječi (keyword density) koja vam govori koliko puta se određena ključna riječ koristi unutar teksta.
Naslov je drugi element On Site optimizacije na koji morate obratiti pažnju jer su naslovi informacije na temelju kojih tražilice određuju rezultate pretraživanja. Naslov treba sadržavati ključnu riječ koja se koristi u tekstu, te naslov treba biti koncizan i kratak. Dugi naslovi pretrpani riječima nisu dobar izbor. Pokušajte ‘složiti’ zanimljiv naslov, koji je ujedno i relevantan sa sadržajem a i privlačan jer ćete time napraviti odličan pomak u optimizaciji vaše stranice.
Struktura linka pomaže u rangiranju na tražilicama jer su linkovi vidljivi korisnicima i čak uspijevaju da utječu na njihovo ponašanje. Ako je vaš link na prvi pogled jasan i primamljiv, vi ste odradili pola posla. Dobar link sadrži kratak opis i ključnu riječ koja olakšava korisnicima razumijevanje sadržaja na stranici i to je sve što link treba da sadrži. Kratak i privlačan link je pamtljiv link.
Sadržaji koje prati slika imaju veću šansu da potaknu korisnika na interakciju, čak i do 10 puta veću. Korisnici interneta su vizualni tipovi koji vole više gledati nego čitati, stoga svaki grafički prikaz, svaka shema ili slikovni sadržaj relevantan vašem sadržaju je dobrodošao. Ali i u ovom slučaju ne treba pretjerivati. Treba naći dobar omjer između slika i teksta. SEO i slike su povezani kroz Image Alternate Text pomoću kojeg možete uključiti svoju ključnu riječ kroz sliku u sadržaj. Image Alt Text pomaže u pozicioniranju slika u odnosi na pojedine ključne riječi.
Off Site optimizacija
Sve aktivnosti koje radite van stranice, dakle aktivnosti koje za cilj imaju povezivanje i dovođenje do vaše stranice se nazivaju Off Site optimizacija.
Off Site optimizacija je jednako važna kao i On Site, ali je malo teži dio posla. Off Site optimizacija predstavlja proces gradnje i upravljanja vanjskim poveznicama i parametrima usmjernih prema vašoj web stranici. Off Site je dio posla za koji ponajviše vrijedi pravilo ‘više truda – više uspjeha’. Zašto Google ističe važnost sadržaja kao primarnog sredstva za postizanje dobrih rezultata u internet marketingu? Zato što je kvalitetan sadržaj vrijedan dijeljenja. Broj dijeljenja je dobar pokazatelj da je vaš sadržaj dobar. Metode Off Site optimizacije su:
- Linkovi na vašu stranicu s drugih web stranica
- Marketing na društvenim mrežama
Obe metode imaju isti cilj a to je dovođenje više korisnika na vašu web stranicu te stvaranje većeg prometa. Metode nisu jednostavne i zahtijevaju znatan trud jer nisu pod vašom kontrolom. Pri suradnji s poslovnim partnerima, zamolite ih da pri spominjanju vaše stranice stave link koji vodi do vas, te isto uradite i s medijima, blogerima i influencerima. Naravno, svi neće učiniti ono što preporučujete no svako spominjanje znači direktno usmjerenje k vama. Za Off Site optimizaciju najvažniji je kredibilitet stranica s kojih dolaze linkovi koji vode prema vama. Nemojte podcjenjivati ni blogere ni influencere je su oni postali prava marketing vojska od koje možete imati mnogo koristi.
Marketing na društvenim mrežama je odličan način dovođenja korisnika na vašu stranicu. Nemojte se libiti da okupite zajednicu svojih podupiratelja pomoću koji će širiti vaš sadržaj. Prednost ovog marketinga jeste što možete kontrolirati sadržaj koji se dijeli.
Negativne strane Off Site marketinga su prvo to što nije pod vašom kontrolom u potpunosti, zatim što nekvalitetni linkovi mnogo smanjuju Google Rank o kojem smo već govorili. I ovaj put na umu imajte da je bitna kvaliteta a ne kvantiteta. Ako imate veliki broj nekvalitetnih stranica, vaša kvaliteta rapidno opada a ako imate manji broj kvalitetnih stranica, vaša kvaliteta postepeno raste.
Google-ovo vrednovanje stranice
SEO je dio internet marketinga, dobro osmišljena strategija koja povremeno zahtijeva i višemjesečni rad a za cilj ima dovođenje stranice na istaknuto ili najistaknutije mjesto tražilice. Ako vaša stranica ima slabu posjećenost i poziciju jasno je da je loše optimizirana.
90% posjeta na vašu stranicu dolazi od tražilica te je očito koji potencijal ‘kriju’ tražilice. Zašto ne iskoristiti taj potencijal i unaprijediti svoje poslovanje? Google koristi botove (softverski roboti) koji slijede linkove s jedne na drugu stranicu i indeksiraju sve što nalaze da bi se svi rezultati pohranili u veliku bazu podataka iz koje se kasnije dobivaju rezultati pretraživanja. Stranice koje su čitkije botovima ocijenjene su relevantnijima te nakon rezultata nalaze se na vrhu pretraživanja. Takve stranice imaju najveći promet s tražilica i imaju odličan marketing za predstavljanje svojih proizvoda.
SEO je legalna i od Google-a priznata tehnika unapređivanja pozicije web stranica. No, postoje dozvoljene i nedozvoljene SEO tehnike.
Dozvoljene SEO tehnike se nazivaju ‘White Hat’ i njih odabiru oni koji žele dugoročnije bolje pozicije te su usmjerene ka ljudima. Nedozvoljene SEO tehnike se nazivaju ‘Black Hat’ te njih odabiru oni koji žele vrlo brzo doći do zarade. ‘Black Hat’ su manipulativne tehnike pomoću kojih se pokušava manipulirati pretraživanjima poput pretrpavanja stranice ključnim riječima, dodavanje teksta vidljivog samo pretraživačima, ubacivanje ključnih riječi i nepovezanih sa sadržajem i sličnih načina.
Za SEO optimizaciju su potrebni vrijeme i informacije. Posvetite pažnju sadržaju jer on predstavlja moć u online marketingu, no pri tome nemojte zanemariti bilo koji drugi element optimizacije. Ako niste dovoljni stručni, prepustite ovaj postupak profesionalcima jer greške vas mogu mnogo koštati. Visoka i kvalitetna pozicija na tražilicama povećava promet i prihod vašeg poslovanja i omogućava konstantnu i besplatnu promociju poslovanja.
U SEO vrijedi ulagati.