Adresa
Donji Čajdraš 52
72 000 Zenica
Bosna i Hercegovina
Telefon
+387 32 981 186
+387 62 041 900
+387 63 507 075
Email
info@monroe.ba
Rikverc

Grafički dizajn – bitka za pažnju

Grafički dizajn je umijeće stvaranja vizualno privlačnog kombiniranjem slika i tekstova u svrhu educiranja, informiranja, reklamiranja i uvjeravanja. Grafički dizajn je umjetnost čije su poruke izazivaju reakciju. Grafički dizajn izaziva. Grafički dizajn prenosi. I grafički dizajn komunicira.

U svakodnevnom životu smo okruženi djelima grafičkog dizajna, kamo god pogledate, možete prepoznati umijeće grafičkog dizajna; novine, plakati, kalendari, knjige, logotipovi i slično. Kamo god pogledate, djelić grafičkog dizajna je pred vama.

Grafički dizajn nekad i sad

Pojavom potrebe za reklamiranjem, s paralelnim usavršavanjem tiskarskih tehnika, razvijao se grafički dizajn. Krajem 19. Stoljeća kroz ogromnu produkciju plakata desio se procvat grafičkog dizajn. Plakate su u tom periodu većinom izrađivali umjetnici drugih profesija i postavljali temelje za razvoj grafičkog dizajna. Plakat je bio medij vizualne komunikacije kojim su prenošene poruke ciljanoj publici. U I. svjetskom ratu, grafički dizajn je postao moćno oružje propagande. Iako se tad još uvijek nije u potpunosti formirao kao zasebna grana, u I. Svjetskom ratu dizajn je bio korišten u svrhu nagovaranja i utjecanja na publiku. Kreatori propagandnih materijala su prepoznali koliku moć grafički dizajn može imati. Prepoznali su moć i uspješno ju iskorištavali. Najbolji primjer moći i utjecaja grafičkog dizajna iz tog vremena može se vidjeti na plakatu Jamesa Montgomery Flagga iz 1917., nazvan ‘I Want You For U.S. Army’. Ovaj plakat je jedan od primjera dobrog grafičkog dizajna, upućenom mladićima da ih ohrabri i nagovori da se prijave u američku vojsku. Ovaj plakat je postao jedan od najpoznatijih plakata na svijetu. Autor je pomno odabrao svaki element plakata te poslao snažnu poruku s jasnim ciljem.

Početkom 20. stoljeća ubrzanim razvojem ekonomije i korporativnog poslovanja, javlja se potreba za stvaranjem korporativnog identiteta. 1980.-ih Nike i Levis su prvi prepoznali značaj trendova grafičkog dizajna i shvatili koliku prednost svojim proizvodima mogu dati u odnosu na konkurenciju, tako da ih učine prepoznatljivima. ‘Just Do It‘ je jedan od najefektivnijih i originalnijih logotipa koji je kompaniju Nike izdvojio i izdvaja od konkurencije.

Brendovi kroz vizualni identitet u koji spadaju naziv, logotip, prateće boje i tipografija, a pogotovo logotip, pokušavaju definirati sliku o sebi.

Logotip je temelj priče koju svaka tvrtka komunicira te prenosi važne poruke o poslovanju. U procesu brendiranja najkreativniji korak je osmišljavanje vizualnog identiteta.

Ovaj korak je ključan u izgradnji prepoznatljivosti brenda zato što sadrži ideju i srž vašeg poslovanja. Prvi dojam je povremeno ključan i za ostavljanje pozitivnog prvog dojma dobar, originalan logotip ima veliki učinak. Za razliku od dobrog logotipa, loš logotip tj. prvi dojam o vama na osnovu vizualnog identiteta, može vas koštati mnogo. Ne dopustite da loš, jeftin dizajn ostavi negativne posljedice na vaše poslovanje.

Grafički dizajn danas je zasebna disciplina. Svaka grana poslovanja polako prepoznaje značaj grafičkog dizajna, kao sredstva komunikacije i oblikovanja njihovog vizualnog identiteta.

Bitka za pažnju

U današnje vrijeme, mediji bombardiraju i zatrpavaju informacijama te se vodi aktivna bitka za pažnju publike. Dobar grafički dizajn je odličan način privlačenja pažnje.  Grafički dizajn prenosi poruke koje publika interpretira. To je umjetnost vizualnih komunikacija koja povećava vrijednost proizvoda, motivira potencijalne korisnike, kultivira prepoznatljivost marke i utječe na javnu percepciju tvrtke, usluge ili proizvoda. Dizajnom se komunicira identitet i karakter, međusobni odnos, izaziva se interes, uvjerava, nagovara i pobuđuje reakcija.

Osnovna zadaća grafičkog dizajna, danas, jeste komunikacija jer dizajnirati znači komunicirati svim sredstvima koje možete kontrolirati i kojima možete vladati. Radi toga se danas pojam ‘grafički’ sve češće zamjenjuje pojmom ‘komunikacijski’. Dizajn podrazumijeva dijalog između poruke, klijenta, dizajnera i publike jer dizajneri prevode poruke u grafičko značenje prilagođeno svakom komunikacijskom kanalu. Dizajneri, osobe koje su ranije ostajale u sjeni svojih poruka, danas dobivaju na značaju. Oni traže što razumljivije načine komunikacije između sebe i promatrača te svoje poruke prilagođavaju promatraču. Dobro interpretirana poruka znači dobar grafički dizajn.

Dizajnere ne treba promatrati samo kroz proizvod koji oni oblikuju nego kroz utjecaj koji oni imaju na publiku. Objekti grafičkog dizajna se trebaju tretirati kao sredstvo poticanja na akciju, sredstvo koje ljude potiče da djeluju, ostvaruju i zadovoljavaju svoje želje i potrebe. Dizajn je virtualni jezik, koji znanjem i vizijom grafičara prelazi u svima lako shvatljivu poruku.

Grafički dizajneri trebaju imati viziju, te informacije koje žele prenijeti trebaju kondenzirati u kulturni sadržaj. Korištenjem slika, grafika, tekstova dizajneri pričaju priču ili poruku koja privlači potencijalne korisnike. Pri kreiranju tih priča, njihovi elementi se trebaju spojiti originalnu, privlačnu i jednostavnu cjelinu koja će prepoznatljivima učiniti tvrtku, uslugu ili proizvod, te izdvojiti ju iz mase. Jednostavne i originalne poruke su pamtljive poruke. Alati dizajnera su neograničeni i mogućnosti su također, neograničene.

Make a Difference, Design Different (Napravi razliku, dizajniraj drugačije)

Razvojem interneta otvaraju se razne mogućnosti u svim granama poslovanja. Evolucija grafičkog dizajna je neraskidivo povezana s tehnološkim razvojem alata koji dizajnerima omogućuju rad sa sve većom učinkovitošću.

Danas, pojedini naručitelji dizajnerskih usluga ne prepoznaju značaj dobrog dizajna i dobrog grafičkog dizajnera. Dizajneri sudjeluju u stvaranju komunikacije, doživljaja i predmeta koji oblikuju naš svijet i njihova uloga nije zanemariva. Dobro dizajnirane upute ili putokazi olakšavaju svakodnevni život. Tako i grafički dizajn olakšava poslovanje. Dobrim dizajnom privlačite, kvalitetom zadržavate. Dizajn je investicija a ne trošak. Investicija u prepoznatljivost koja igra veliku ulogu u poslovanju. Kontinuirana briga o vizualnim komunikacijama dio je pravilne poslovne strategije i dugoročno isplativo ulaganje. Grafički dizajn je vid umjetnosti koji širi vizualnu kulturu, povezuje društvene, humanističke i tehnološke znanosti na kreativan način. Ono što se ne može opisati riječima grafički dizajn može izraziti vizualnim produktom.

Kvalitetno odrađeni vizuali koji predstavljaju tvrtku daju kredibilitet brendu i kupcima stvaraju dojam profesionalnosti i pouzdanosti. Jedinstven dizajn pravi razliku. Isticanjem od ostalih brend ima prednost, samim tim što je primijećen i prepoznatljiv ljudi će mu više vjerovati te se u odlukama povremeno i voditi time da li nešto prepoznaju ili ne. Dobro dizajnirana dakle vizualno privlačna i funkcionalna web stranica je preduvjet za privlačenje pozornosti i zadržavanje pažnje. Dobar dizajn je neophodan bez obzira na to što se promovira jer je dizajn umijeće uvjeravanja i promoviranja brenda, pri čemu je od presudne važnosti kreativnost. Prenošenjem ideja na nov i originalan način ostvaruje se pozitivan utjecaj na postojeće i nove korisnike. Ljudi su vizualna bića i 90% informacija koje dopiru do našeg mozga su vizualnog karaktera i tome leži odgovor na pitanje zašto je grafički dizajn bitan.

Grafički dizajneri danas nisu samo oblikovatelji, tehničari i slično, njihovo polje djelovanja se širi i na razumijevanje socijalnih, psiholoških, kulturnih i ekonomskih faktora koji utječu na život u nekom društvu. Njihova se profesija širi i na nove digitalne tehnologije. Računalo je primarni alat za većinu dizajnera a razvoj tehnologije i interneta je povećao brzinu rada u grafičkom dizajnu. Dizajn više nije statično sredstvo odašiljanja poruka nego je postao multimedijalno sredstvo komuniciranja.

ICOGRADA (International Council Of Graphic Design Associations) pokušava promovirati grafički dizajn kao struku od vitalnog značaja za svako poslovanje, što grafički dizajn i jeste. Dizajneri se suprotstavljaju tradicionalnom pojmu ljepote te stvaraju provokativne radove s povremeno radikalnim idejama. I u tome je ljepota ove umjetnosti. Gušenje kreativne i umjetničke slobode je jedan od prvih razloga zašto počesto grafički dizajneri samostalno rade. Investirajte u dobra dizajn, jer dobar dizajn znači različitost i isticanje.

Najveća vrijednost grafičkog dizajna je u poruci koja se prenosi, poruci koja se krije iza ‘običnog znaka’ a znači puno više od ‘običnog znaka’. Jedan ‘znak’ je dovoljan da izazove reakciju stoga, neka vaši ‘znaci’ budu dobro i privlačno dizajnirani.