Digitalni marketing je skup marketinških procesa koji koristi sve digitalne kanale za promoviranje roba i usluga. Inbound marketing je vrsta marketinga koja se kreira prema potrebama potrošača i kvalitetnim sadržajem privlači korisnike.
Internet marketing je potkategorija digitalnog marketinga i najvažniji dio jer većina digitalnih marketinških aktivnosti spada unutar granica internet marketinga. Informatička era je najbrže rastući fenomen kojeg društvo poznaje i sa sobom nosi niz velikih promjena u svim granama poslovanja. Klasični načini poslovanja i reklamiranja gube na značaju, samim tim i na učinku. Vremenom su se formirali, tehnološkom dobu prilagođeni načini poslovanja i reklamiranja. Ponuđivači usluga su počeli na suptilniji način privlačiti korisnike koji im sami dolaze ‘na vrata’ i traže njihove usluge. Za takav način privlačenja korisnika koji bi na kraju postali kupci zaslužan je inbound (ulazni) marketing.
Internet marketing uključuje samo online kanale tj. kanale koji koriste internet. Sve do sada nabrojano: Google Ads oglašavanje, Facebook marketing, newsletter marketing, SEO (optimizacija za tražilice), web stranica čine digitalni marketing.
Inbound i outbound marketing
Klasični marketing koji je obavljao svoju zadaću do pojave interneta i neklasičnih medija oglašavanja, danas ima sve manje efekta. Radijske reklame u sred pjesme, televizijske reklame usred filma ili serije i slični načini kupovanja pažnje su zastarjeli marketing koji se naziva outbound. Takav marketing je bio potreban u dobu kada ponuđivači nisu mogli kreirati sadržaj koji na suptilan i nenametljiv način privlači pažnju. Outbound marketing je izlazni marketing koji prekida korisnika pri nekoj radnji bez njegova dopuštenja. Takav marketing je nametljiv, povremeno iritantan i skup.
Pojavom interneta, ponuđivači usluga su shvatili da je bolje privući kupce sebi nego da oni dolaze do kupaca.
Outbound je marketing onaj u kojem poduzeće pokreće dijalog s korisnicima i na napadan način gura svoje poruke korisnicima, bez obzira da li oni to žele čuti ili ne. Outbound je klasični marketing na koji su korisnici navikli, te njegov učinak je teško mjerljiv i skuplji je u odnosu na inbound marketing.
Inbound marketing kreira strategiju usmjerenu ‘prema van’ koja će privući kupce nudeći im ono što im treba i ono što žele. Inbound marketing je marketing novog modernog doba jer se temelji na činjenici da se ljudi više ne oslanjaju na reklame, plakate, brošure nego da jednostavno koriste internet pretraživače da bi našli načine zadovoljenja svojih potreba.
Inbound marketing vas neće zatrpati neželjenim reklamama koje će vam ići na živce, nego će vam dopustiti da na jednostavan način u pravom trenutku nađete ono što vam treba. Inbound vam servira ono što trebate na udaljenosti od nekoliko klikova.
Digitalni inbound marketing se pokazao uspješnijim od bilo kojeg drugog marketinga.
Prednost u odnosu na tradicionalni marketing je veća mogućnost praćenja uspješnosti kampanja i aktivnosti te jeftiniji načini promoviranja. Velik broj tvrtki preferira digitalni marketing naspram klasičnog marketinga.
Kanali i alati digitalnog marketinga
Internet marketing uključuje samo online kanale tj. kanale koji koriste internet.
- web stranice
- društvene mreže
- baneri
- email marketing
- mobilni marketing
- SEO
- SEM
- PPC kampanje
Inbound marketing je zasnovan na dopuštenju tj. pristanku korisnika da vide/posjećuju/traže ono što vi nudite. Web stranica predstavlja osnovu internet marketinga jer je skoro svim internet marketinškim kampanjama i aktivnostima cilj dovesti potencijalne kupce na web stranicu, gdje oni mogu saznati više o tvrtki i ponudi. Web stranica je danas obaveza ako želite svoj posao prezentirati široj zajednici poput internetske publike.
Prezentiranje tvrtke ili gradnja brenda online putem je mnogo isplativija i učinkovitija nego kroz klasične medije. Korisnici u ovom slučaju, pri pretrazi, sami odlučuju hoće li doći na vašu web stranicu ili će ju zaobići. Društvene mreže su postale dio svakodnevice i sve više ljudi je prisutno na društvenim mrežama, što znači da društvene mreže imaju velik potencijal za reklamiranje. Prisutnost na društvenim mrežama znači da se obraćate publici i želite ostvari vrijednu međusobnu komunikaciju sa svojim klijentima, te biti im na raspolaganju. Pristanak u ovom slučaju znači da su korisnici samo odlučili da ‘lajkaju’ vašu stranicu i prate vaš rad.
Baneri su oglasi s promotivnom porukom koji vode na web stranicu oglašivača. Dobrim i privlačnim banerom je moguće kvalitetno reklamirati svoju web stranicu te privući posjetioce, što je krajnji cilj svake marketinške kampanje.
E-mail marketing je koristan jer svoje mail-ove šaljete samo onima koji su zainteresirani da ih primaju i koji su svojevoljno dali svoju adresu za primanje obavijesti u inbox. Ovo je najučinkovitiji način za pretvaranje posjetitelja u kupce; prikupljanje e-mail adresa osoba zainteresiranih za proizvode i usluge kojima uz njihovo dopuštenje šaljete newsletter.
Više od polovice korisnika mobilnih uređaja obavljaju pretraživanje interneta preko mobilnog uređaja. Što znači da je potrebno sve ono što plasirate na internet prilagoditi i mobilnoj verziji da bi korisnici mogli i tim putem pogledati vašu ponudu.
SEO je važan alat jer putem tražilica na internetu korisnici dolaze do vaše stranice. Bolja pozicija znači veći broj posjetitelja vaše stranice.
PPC (pay per click) kampanje podrazumijevaju plaćeno oglašavanje na tražilicama pri kojem plaćate samo konkretan klik (Google Ads).
Putem svih navedenih kanala možete oglašavajući se privući publiku tako da stvorite kvalitetan sadržaj koji, ne da će samo privući, nego i zadržati publiku.
Inbound strategija
Inbound ulazni marketing se fokusira na stvaranje kvalitetnog sadržaja koji privlači ljude prema vašoj tvrtki i proizvodu /usluzi stvaranjem sadržaja koji je usklađen s interesima vaših kupaca. Vi stvarate radi korisnika i obraćate se korisnicima. Tako su potrošači u mogućnosti kupiti proizvode i usluge na temelju informacija koje ih zanimaju i na temelju iskustava drugih kupaca koje nađu na internetu.
U inbound marketingu ključna je činjenica da posjetitelji sami dolaze do vas. Inbound je najjeftiniji i često najučinkovitiji način privlačenja kupaca no zahtijeva više vremena da bi rezultati bili vidljivi. Inbound privlači zainteresirane čitatelje, stvoren je za potrebe potrošača i interaktivan. Inbound strategija znači; privlačenje, angažiranje i oduševljenje kupaca. Inbound korisnike privlači kroz video sadržaje, reklame, blogove, društvene medije tj. kvalitetnom content strategijom. Privlačenjem korisnika online , povećavate online promet svoje stranice. Vaš cilj je da na web stranicu dolaze korisnici koji će pratiti vaš rad i postati vjerni kupci i klijenti, koji također mogu dovesti još novih klijenata. Stvaranjem kvalitetnog sadržaja koji treba dostaviti u pravom trenu, dakle kad korisnik traži takav sadržaj, privlačite korisnike na svoju stranicu.
Content marketing – marketing ‘sadržaja’, označava aktivnosti poput pisanja blogova, e-booka, stvaranje sadržaja koji gradi vaš kredibilitet i plasira vas na sam vrh tražilica.
Oglasima koje stvarate povećavate svijet o postojanju vašeg brenda a kvalitetnim sadržajem zadržavate pažnju korisnika koje ste privukli. Nakon privlačenja korisnika, potrebno ih je potaknuti na akciju. Ne mora to odmah biti konkretna akcija poput kupnje, nego potrebno je potaknuti znatiželju, zanimanje da pokrenu komunikaciju s vama. Komunicirajte, odgovarajte, pitajte, komentirajte i stvorite trajni odnos sa svojim korisnicima.
Koristite sve dostupne komunikacijske kanale poput e-maila, Vibera, Facebook messengera i slično. Kada ste već uspjeli privući korisnike, aktivirati ih potrebno je da ih oduševite i usrećite. Vaši korisnici dolaze k vama jer smatraju da imate što ponuditi, stoga se potrudite da vaš sadržaj bude zadovoljavajući. Napravite vodiče, tutorijale, edukativne sadržaje koji će vašim kupcima biti od koristi. Nemojte zaboraviti razlog radi kojeg su došli do vas: tražili su to što nudite, stoga im na najbolji način to i ponudite.
Konstantno pratite izvedbu i uspješnost vaših strategija i sve testirajte. Otkrijte poruke, sadržaje, pozive, vizuale koji najbolje funkcioniraju za vašu ciljanu publiku i iskoristite takve informacije. Zadovoljan klijent se uvijek vraća i ponovo rado posluje s vama, stoga budite oni koji će privući, aktivirati i oduševiti korisnike koji će postati vaši lojalni klijenti.